سنسور دنده عقب خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟

سنسور های دنده عقب به راننده کمک می کنند تا از وجود موانع در پشت خودرو در هنگام پارک یا حرکت به طرف عقب و یا حتی حرکت به سمت جلو مطلع شوند.


 به نقل از تسنیم، سنسور شناسایی اجسام و موانع مسیر حرکت در ابتدا برای نابینایان طراحی شد. آقای Dr Tony Heyes یک دکتر انگلیسی بود که در اواخر دهه 1970 میلادی سیستم سنسور دنده عقب را اختراع نمود. آقای Tony Heyes زمانی که در حال مطالعه بر روی حرکت نابینایان و کم بینایان در دانشگاه ناتینگهام انگلیس بود، ایده سنسور دنده عقب به ذهنش رسید.

سنسور پارک (به انگلیسیParking Sensor) در ابتدا با نام ReverseAid معرفی گردید. که محصولی از شرکت Sonic Pathfinder بود. حوزه فعالیت این شرکت در زمینه طراحی و تولید دستگاه‌های مخصوص نابینایان می‌باشد. Dr Tony Heyes چهل و سه سال بر روی پروژه سنسور دنده عقب کار کرد. بعد از این مدت به یک شرکت خودروسازی به نام Jaguar در انگلستان پیشنهاد نصب این سنسور بر روی خودرو را داد. نکته جالب توجه اینجاست که اون فرد مسئول در شرکت جگوار با لحنی مودبانه اینگونه پاسخ ایشان را می‌دهد، شما از سنسور دنده عقب خوشتان می‌آید، چون شما یک راننده یک چشم هستید، مردم عادی به چنین چیزی نیاز ندارند. (یکی از چشم های دکتر تونی نابینا بود)

البته دکتر تونی به تلاش خودش ادامه داد. او با سازندگان محلی صحبت کرد. و از اون به بعد، سنسور دنده عقب بر روی خودروهای بزرگ مانندکامیون، تریلی و تراکتور نصب کردند. در آن زمان تعداد بسیار کمی روی ماشین شخصی سنسور پارک نصب کردند. چون برای نصب باید سپر یا خودرو  را با دریل سوراخ می‌کردند.

سنسور پارک یا همان سنسور دنده‌عقب (Parking Sensors) انواع حسگرهایی برای وسایل نقلیه جاده‌ای هستند. که می‌توانند راننده را از وجود موانع در پشت خودرو در هنگام پارک خودرو، یا حرکت به طرف عقب و یا حتی حرکت به سمت جلو مطلع سازد. در واقع این سیستم وظیفه‌ی بررسی و کنترل فاصله‌ی خودرو از موانع را انجام می‌دهد. می‌توان این سیستم را به مانند ترمز ABS خودرو به منظور ایمنی بیشتر خودرو در نظر گرفت. شما با کمک این سیستم سنسور می‌توانید. راحت به سمت عقب و یا حتی جلو حرکت کنید. هر سیستم سنسور پارک حاوی یک یونیت مرکزی جهت تجزیه و تحلیل سینگال‌های ورودی و خروجی، سیم‌های رابط، چند عدد چشمی. و یا سنسور خروجی، یک صفحه نمایشگر (LCD.) با علائم هشدار دهنده و نشان دهنده‌ی فاصله و همچنین بازر (buzzer) یا همان صدای هشدار دهنده می‌باشد.

تعداد سنسورهای دنده عقب نصب شده. بر روی سپر عقب خودرو معمولا دو یا چهار تا چشمی سنسور می‌باشد. در واقع ماشین‌های ارزان تر 2 و خودروهای با ارزش‌تر و گران‌تر دارای. 4 سنسور دنده عقب. بر روی سپر عقب خود می‌باشند. حتی بعضی از خودروهای لوکس دارای. شش سنسور نصب شده روی سپر خود هستند. با استفاده از 6 عدد چشمی سنسور دنده عقب خودرو ، تمام جهت‌های پشتی خودرو  پوشش داده خواهند شد.

نحوه هشدار دادن سنسور به راننده به این شکل می‌باشد.که هر چه عقب خودرو به مانع نزدیکتر شود، صدا و شدت چشمک لامپ LED روی نمایشگر بیشتر خواهند شد. همچنین لازم به ذکر است که در بعضی از  ماشین‌های پیشرفته‌تر، از این سنسور در سپر جلو هم استفاده می‌شود. این سنسورها برای شناسایی موانع روبروی خودرو می‌باشند. البته سنسورهای فاصله سنج جلوی خودرو در سرعت‌های پایین‌تری ( مثلا زیر 15 کیلومتر در ساعت ) فعال می‌شوند و دنده هم حتما باید در حالت حرکت به جلو باشد.

در برخی خودروها دکمه‌ای جداگونه برای فعال یا غیر فعال کردن سنسور جلو در داخل کابین تعبیه می‌شود. البته در خودروهای فوق پیشرفته  دنیا از سنسورهای بیشتری برای کاربردهای بسیار جالبی مانند جلوگیری از خروج از خطوط ممتد جاده و یا پارک خودکار خودرو نیز استفاده می‌شود.

به طور کلی سیستم‌های سنسور پارک دو نوع می‌باشند. سنسور پارک آلتراسونیک یا مافوق صوت - سنسور پارک الکترومغناطیسی.

سنسور  دنده عقب آلتراسونیک (ultrasonic sensors):

سنسور معمول استفاده شده از خودروها، سنسور آلتراسونیک می‌باشد. از آنجا که تقریبا تمام اشیا امواج صوتی را بازتاب می‌کنند، این ویژگی دلیل مناسبی برای استفاده از سنسور آلتراسونیک می‌باشد، زیرا سنسور پارک آلتراسونیک بر اساس انتشار فرکانس بالای صوتی و دریافت بازتاب امواج صوتی کار می‌کند. در ادامه طرز کار این سنسور را توضیح خواهیم داد. این نوع سنسور دنده عقب به صورت کارخانه‌ای (بدون نیاز به صدمه یا تغییر در بدنه ماشین ) بر روی ماشین‌ها نصب می‌شود، اما اگر ماشین شما پراید یا پژو 405 باشد، برای نصب سنسور احتیاج به دریل کاری و نصب سنسور دنده عقب آلتراسونیک. روی سپر عقب دارید.

سنسور  دنده عقب الکترومغناطیسی (electromagnetic):

در حال حاضر بعضی شرکت‌های بزرگ و حرفه‌ای در زمینه خودروسازی مثل Audi، فیات و سیتروئن، از سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی نصب شده  بر روی خودروهای خود استفاده می‌کنند. زیرا برای نصب این نوع سنسور نیازی به سوراخ کردن سپر و قرار دادن 4 یا 6 سنسور نمی‌باشد. همچنین با سنسورهای الکترومغناطیسی، فضای بیشتری برای راننده قابل کنترل است.

نحوه عملکرد سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی اینگونه می‌باشد، که توسط سیم پیچ‌های داخلی یک میدان مغناطیسی اطراف سپر عقب ماشین ایجاد می‌شود، زمانی که خودرو به جسمی نزدیک می‌شود، تغییراتی در آن میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. این تغییر به صورت ولتاژ یا جریان به پردازنده مرکزی یا مایکروکنترلر. فرستاده می‌شود و سیستم این تغییرات را به عنوان آلارم. صوتی یا تصویری به راننده نشان می‌دهد. قیمت سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی بیشتر از سنسور آلتراسونیک می‌باشد.

سنسور دنده عقب با جا زدن دنده عقب فعال می‌شود. یعنی همان. مکانیزمی که چراغ دنده عقب توسط آن روشن می‌شود. سنسور پارک معمولا از فاصله 2 یا 5 متری شروع به بوق زدن و هشدار دادن می‌کند. ابتدا این بوق هشدار. به صورت بوق‌های با فاصله زمانی می‌باشد. هر چه خودرو به جسم نزدیک تر شود، تعداد این بوق‌ها بیشتر شده. و فاصله زمانی بین ‌آن‌ها کمتر می‌شود. در فاصله 20 تا 40 سانتی متری صدای بوق ممتد. می‌شود، یعنی فاصله خیلی کم شده است.

مقایسه سنسور دنده عقب آلتراسونیک و الکترومغناطیسی

• قیمت سنسور آلتراسونیک نسب به سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی پایین‌تر است بنابراین بیشتر افرادی که می‌خواهند صرفه جویی کنند سراغ این سنسور می‌روند.
• سنسور عقب آلتراسونیک حساسیت بیش از حد داره طوری که در سربالایی و سرپایینی هم عمل می‌کند.
• سنسور دنده‌ عقب آلتراسونیک اشیای بسیار کوچیک را نشان نداده و برای آن‌ها آلارم نمی‎دهد.
• نظافت سنسور دنده آلتراسونیک خودرو بسیار حساست؛ طوری که اگر کثیف باشد به خوبی نمی‌تواند کار کند بنابراین راننده باید نسبت به آن بسیار حساس باشد؛ درحالی که سنسور الکترومغناطیسی عملکرد بهتری دارد.
• سنسور دنده عقب آلتراسونیک معمولا در برابر اجناس و موانعی که از جنس فوم باشند به خوبی نمی‌تواند عمل کند؛ چرا که فوم صدا رو از خود عبور نمی‌دهد؛ در حالی که سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی دقت بیشتری در برابر اشیا دارد.
• سنسور دنده عقب آلتراسونیک زمانی که روی خودرو در کارخانه نصب نشده باشد؛ باید برای نصب آن دریل کاری شود؛ در حالی که سنسور الکترومغناطیسی نصب راحت‌تری دارد.
• برترین مزیت رقابتی سنسور آلتراسونیک این است که زمانی که خودور ثابت و بی حرکت است می‌تواند به خوبی عمل کند و راننده را متوجه شرایط حساس نماید؛ در حالی که سنسور الکترومغناطیسی به این صورت نیست.

انواع جک خودرو را بهتر بشناسیم؟

 جک خودرو از جمله وسایل بسیار ضروری سفر است و کمتر کسی می‌‌تواند ادعا کند که نیازی به این وسیله در طی سفر یا رانندگی عادی روزانه ندارد.

سیستم درب کیلس چیست و چگونه عمل میکند؟

سیستم درب کیلس یکی از تکنولوژیهای روز دنیا می باشد که توسط یک کلید یا کارت هوشمند به راننده کمک میکند بدون نیاز به فشردن دکمه کنترل از راه دور دربهای ماشین را قفل و یا باز می نماید.


به نقل از تسنیم، یکی از تکنولوژی هایی که طی دو دهه اخیر در خودروها  از آن ها استفاده می‌شود و بسیار نیز فراگیر شده است سیستم درب کیلس(سیستم بدون سوئیچ) است. ابتدا سیستم  درب کیلس توسط شرکت مرسدس بنز در اواسط دهه 90 میلادی معرفی شد. زمانی که سیستم درب کیلس وارد بازار شد تنها خودروهای لوکس و گران قیمت از این آپشن بهره مند شدند. با گذشت زمان از این آپشن بر روی خودروهای معمولی و ساده نیز استفاده شد که شما می توانید آنها را مشاهده کنید.

کیلس یا کی لس از واژه keyless اقتباس گردیده که key به مفهوم کلید و less پسوند نفی می‌باشد ، یعنی سیستم فاقد کلید، در واقع این سیستم هوشمندی میباشد، که شناسایی ریموت خودرو از طریق امواج وایرلس صورت میگیرد، مانند سیستمهای قدیم نیاز به وارد کردن سوئیچ داخل سوئیچ استارت نمی‌باشد.

این سیستم برای بار اول توسط کمپانی معتبر زیمنس در سال 1995 میلادی تولید و بر روی خودروی بنز کلاس s نصب و مورد استفاده گرفت.

با قرار دادن ریموت کیلس داخل جیب و نزدیک شدن به خودرو سیستم به صورت اتوماتیک ریموت را شناسایی کرده و با کشیدن دستگیره قفل مرکزی عمل و درب ها باز می‌شوند ، پس از وارد شدن به داخل خودرو و با فشار دادن پدال ترمز و دکمه استارت خودرو روشن می‌شود.

در سیستم درب کیلس، راننده برای باز نمودن و همچنین قفل کردن درب های خودرو نیاز به فشردن دکمه کنترل از راه دور ندارد. این سیستم پیشرفته به کمک یک کلید یا کارت هوشمند عمل می‌کند. بدین صورت که کلید(سوئیچ) باید در دست، کیف دستی و جیب راننده باشد، با نزدیک شدن راننده به خودرو(حدود یک متری) این کلید توسط گیرنده های حساس خودرو شناسایی می‌شود و درب خودرو باز میشود. البته توجه داشته باشید که راننده باید کلید(سوئیچ) را به همراه خود داشته باشد چرا که شناسایی کلید توسط گیرنده های خودرو ضروری است. زمانی که راننده دستگیره درب خودرو را میگیرد و یا زمانی که دکمه صندوق عقب خودرو را فشار می‌دهد قفل ها به صورت کاملا اتوماتیک باز می‌شوند. توجه داشته باشید زمانی که راننده خودرو خود را پارک کرده و می‌خواهد خودرو خود را ترک کند، نیازی نیست که دکمه قفل روی ریموت را فشار دهد چرا که با لمس درب خودرو، و یا فقط با دور شدن از خودرو، درب های خودرو به طور اتوماتیک قفل می‌شود.

جهت بالابردن امنیت این سیستم، با قرار گرفتن سوئیچ خودرو در محدودۀ نزدیک به خودرو و فشرده شدن کلید تعبیه شده روی دستگیره درب های جلو، کد ذخیره شده داخل سوییچ با کد متناظر داخل گیرنده خودرو مقایسه شده و در صورت مطابقت، عملیات کدگشایی انجام گردیده و قفل درب های خودرو باز میگردد. تمام این فرایند در کسری از ثانیه اتفاق می‌‌افتد به صورتی که به محض فشردن کلید روی دستگیره درب ها، در صورت همراه داشتن سوئیچ خودرو قفل درب ها باز خواهد شد.

در هنگامی که باتری ریموت خودرو ضعیف میشود تا زمانی که باتری را تعویض کنید میتوانید سوئیچ مکانیکی داخل ریموت را خارج کنید، درپوش کنار دستگیره در را باز کنید و با استفاده از سوئیچ مکانیکی قفل درب خودرو را باز کنید.

۷ مورد درباره خودرو که هر راننده‌ای باید در زمستان چک کند

 رانندگان با بررسی این موارد در زمستان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که رانندگی امن‌تری را با خودروی خود تجربه می‌کنند.


 به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از راه رسیدن زمستان یعنی شب‌های طولانی‌تر، روز‌های سردتر و شرایط سخت‌تر رانندگی که ممکن است حتی کوچکترین سفر‌ها را هم برای انسان به سخت‌ترین آن‌ها تبدیل کند. خرابی‌ها در فصل زمستان بیشتر می‌شود و به طور بالقوه این خرابی‌ها خطرناک‌تر هستند و علاوه بر این، باران، برف و یخ می‌تواند مسیر‌هایی را برای عبور و مرور ناهموارتر و دشوارتر کند.

به همین دلیل، فهرستی از مواردی تهیه کرده‌ایم که هر راننده‌ای باید این زمستان آن‌ها را روی خودرو بررسی کند تا از خراب شدن ماشینش جلوگیری کند و این فهرست از باطری تا برف‌پاک‌کن‌های خودرو را در بر می‌گیرد.

1 – لاستیک‌ها

لاستیک‌های خودرو جزو ضروری برای افزایش امنیت رانندگان در جاده‌ها به خصوص در برف و یخبندان زمستان هستند و رانندگان باید لاستیک‌های خود را طبق سه مؤلفه فشار، عمق آج و آسیب خارجی بررسی کنند.

نگه داشتن فشار مناسب روی لاستیک‌ها بنا به دلایل زیادی باید رعایت شود و مهم‌ترین آن‌ها امنیت است و رانندگان می‌توانند با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود فشار مناسب لاستیک‌های خود را دریافت کنند. آج لاستیک مناسب در هنگام ترمز کردن بسیار ضروری است، چراکه چسبندگی لاستیک و زمین با همین مقوله سنجیده می‌شود، اما باید توجه داشت که آج مناسب لاستیک، 3 میلیمتر است.

نکته بعدی که در لاستیک خودرو بسیار حائز اهمیت است، اطمینان حاصل کردن از نداشتن آسیب‌های خارجی مانند بریدگی، فرورفتگی یا برآمدگی‌های غیر متعارف است که بهترین راه تشخیص آن‌ها هم دیدن است و در هر صورت، پس از دیده شدن هر کدام از این گونه آسیب‌ها، لاستیک‌ها باید مورد بررسی یک متخصص قرار گیرند.

2 – ترمز‌ها

با این احتمال که در فصل زمستان برف و باران زیادی را شاهد هستیم، مهم است که قبل از حرکت در جاده‌ها باید ترمز‌ها به خوبی بررسی شوند تا از درست کار کردن آن‌ها مطمئن شویم.

7 مورد درباره خودرو که هر راننده‌ای باید در زمستان چک کند

اگر هنگام ترمز کردن، ترمز‌ها صدای جیر جیر کردن می‌دهند و سخت ترمز می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که این مسئله می‌تواند به دیسک‌های ترمز آسیب بزند، اما اگر این صدا‌ها بیش از حد بودند و ترمز‌ها سخت کار می‌کردند، باید هر چه سریع‌تر نسبت به لنت‌های ترمز خودرویتان اقدام کنید.

هنگامی که با ترمز گرفتن، احساس می‌کنید که خودرو کمی به جلو می‌پرد، بدانید که دیسک ترمز به دلیل گرمای بیش از حد تاب برداشته است و باید تعویض شود، اما اگر خودرویتان در هنگام ترمز کردن کمی به راست یا چپ کشیده می‌شود، چسبندگی هیدرولیک در ترمزتان تشکیل شده است.

علاوه بر این، اگر پدال ترمز کمی شل است و ترمز‌ها به خوبی کار نمی‌کنند، ممکن است کمی هوا وارد خط ترمز شده باشد و مانع کارکرد درست مایع ترمز شود.

3 – باطری

خرابی باطری در زمستان بنا به دلایلی بیشتر دیده می‌شود.

اول، واکنش‌های شیمیایی درون باطری در دمای سرد کندتر صورت می‌گیرند و منجر به کاهش عملکرد باطری می‌شوند و در صبح‌های بسیار سرد، یک باطری کامل شارژ شده، حدود 35 درصد از انرژی ذخیره شده خود را از دست می‌دهد.

دوم، رانندگان به احتمال زیاد در زمستان از اجزای الکتریکی مانند وسایل گرمایشی یا چراغ استفاده می‌کنند که میزان بیشتری از شارژ باطری را مصرف می‌کنند، پس اگر نمی‌خواهید در فصل زمستان به مشکل زیادی بر بخورید، در اولین روز‌های زمستان از سلامت باطری خودرو اطمینان حاصل کنید.

7 مورد درباره خودرو که هر راننده‌ای باید در زمستان چک کند

4 – ضد یخ

از آنجا که درجه حرارت هوا در طول زمستان به زیر صفر می‌رسد، مهم است که اطمینان حاصل کنید سطح مایعات داخل رادیاتور اتومبیل شما بالا رفته و دارای میزان مناسبی ضد یخ است.

اگرچه این ماده دو نام متفاوت دارد، اما ضد یخ و ضد جوش در واقع یک چیز هستند و یک مزیت دوگانه برای خودرو دارد و به تنظیم دمای موتور شما کمک می‌کند. این ماده در زمستان مانع یخ زدن آب داخل رادیاتور می‌شود و در زمستان هم از جوش آمدن آب جلوگیری می‌کند.

بسیاری از اتومبیل‌های مدرن برای ضد یخ دارای یک چراغ هشدا در داشبورد خود هستند و اگر میزان این مایع در خودرو کم باشد، چراغ مورد نظر به شما اطلاع خواهد داد.

7 مورد درباره خودرو که هر راننده‌ای باید در زمستان چک کند

5 – چراغ‌ها

با وجود شب‌های طولانی و روز‌های کوتاه در زمستان جای تعجب ندارد که ما در این فصل بیشتر از چراغ‌ها استفاده می‌کنیم. چراغ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، چراکه امنیت شما و سایر افرادی را که در جاده هستند تأمین می‌کند، اما ساده‌ترین راه برای بررسی آن‌ها دیدن است، پس از یکی از اعضای خانواده خود بخواهید که در هنگام روشن و خاموش کردن چراغ‌ها و استفاده از ترمز، چراغ‌ها را ببیند و بررسی کند.

7 مورد درباره خودرو که هر راننده‌ای باید در زمستان چک کند

6 – برف‌پاک‌کن‌ها

روز‌های کوتاه‌تر و همچنین آب و هوای بد باعث می‌شوند که دید انسان در زمستان در بدترین حالت خود قرار گیرد و علاوه بر این، گل و لایی که با عبور ماشین‌های دیگر روی شیشه ماشین شما می‌پرند، می‌تواند که میدان دید شما را کمتر کند.

بنابراین، حتی بیشتر از همیشه مهم است که مطمئن شوید تیغه‌های بر‌ف‌ پاک‌کن و سیستم شست‌وشوی جلوی خودرو خوب کار می‌کند و در نهایت، می‌توانید منظره خوب و روشنی از جاده پیش رو داشته باشید.

7 مورد درباره خودرو که هر راننده‌ای باید در زمستان چک کند

7 – ملزومات اتومبیل

علاوه بر اطمینان از اینکه خودروی شما به خوبی کار می‌کند و از وضعیت خوبی برخوردار است، مهم این است که به آنچه در داخل خودرو قرار می‌دهید نیز توجه کنید که در ادامه، چند مورد ضروری برای شما آورده شده که ممکن است بخواهید برای خودروی خود تهیه کنید.

یخ شکن
کابل برق
شارژر فندکی
مثلث خطر شبرنگ
پتو و لباس گرم

آیا میدانید کدام شرکتها بیشترین رکورد تولید خودرو در بازار جهانی را دارند؟

به نقل از تسنیم ،تولید سالیانه 100 میلیون خودرو این صنعت را به یک صنعت چند ملیتی عظیم و چند میلیارد دلاری در سال تبدیل کرده است. کشور چین به تنهایی با تولید 48.9 اتومبیل در دقیقه از47.7 تولید اتومبیل در دقیقه که مجموع سهم سه کشور ایالات متحده آمریک، آلمان و مکزیک می باشد پیشی گرفته است.

تامین ۱۰۰ درصد نیاز کشور به باتری خودرو در داخل

عضو انجمن تولیدکنندگان باتری ایران گفت: در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده باتری در کشور ۱۰۰ درصد نیاز بازار افتر مارکت و شرکت‌های خودروسازی داخل را تامین می‌کنند.


به نقل از صداوسیما، مهدی آقایان در ارتباط با رسانه ملی افزود: باتری یک مقوله بسیار راهبردی و مهم در کشور است.

وی اضافه کرد: شاید مردم صنعت باتری را فقط حول محور باتری‌های خودرویی بدانند در حالی که اکثر صنایع کشور مثل صنعت مخابراتی، نیروگاهی، نفت و ... به نوعی وابسته به باتری هستند.

عضو انجمن تولیدکنندگان باتری ایران گفت: صنایع بسیاری در عمل بدون باتری امکان ادامه حیات و فعالیت ندارند.وی افزود: شبکه گسترده حمل و نقل سبک و سنگین و صنایع خودروسازی در کشور هم نیاز‌مند باتری هستند.

آقایان در ادامه ضمن اشاره به تردد بیش از 21 میلیون خودرو در ایران گفت: اگر طول عمر یک باتری بطور میانگین بین 2،5 تا 3 سال در نظر گرفته شود کشور سالانه به 9 تا 10 میلیون عدد باتری نیاز دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت بالفعل ایجاد شده در کشور افزون بر تولید 14 میلیون دستگاه باتری است.

عضو انجمن تولیدکنندگان باتری ایران با اشاره به اینکه نزدیک به 30 شرکت تولید کننده باتری در کشور فعال است، گفت: سالانه قابلیت صادرات حدود چهار میلیون دستگاه باتری در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون امکان تامین 100 درصد انواع باتری خودروی کشور در داخل وجود دارد، افزود: این در حالی که چند سال قبل افزون بر چهار میلیون دستگاه باتری از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد مملکت می‌شد.

آقایان یادآورشد: خوشبختانه با انقلاب کیفی که طی چند ساله اخیر در کشور رخ داد و همچنین افزایش ظرفیت چشمگیر تولید اکنون واردات رسمی باتری به کشور به صفر رسیده و قاچاق هم بسیار محدود شده است.

برنامه ریزی برای تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال آینده

معاون وزیر صمت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مجموعه خودروسازان کشور سال آینده بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو تولید خواهند کرد.


به نقل از صداوسیما، محسن صالحی نیا در جلسه‌ی کمیسیون حمایت تولید ملی با فعالان صنعت خودرو افزود: هدف‌گذاری شده تا از ابتدای دی تا تیر سال آینده به مدت 6 ماه جهش تولید 50 درصدی، در تولید خودرو داشته باشیم.

 سید جواد سلیمانی مدیرعامل شرکت سایپا نیز در این جلسه گفت: خودرو‌های داخلی به طور متوسط حدود دو هزار دلار ارزبری دارند که 600 دلار آن مواد اولیه است.

وی افزود: برای داخلی سازی قطعات خودرو تا کنون 82 طرح ساخت داخل را با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده ایم.

 منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت کاهش ارزبری تولیدات داخلی گفت: هم اکنون قیمت خودرو‌های تولید داخل بیش از 6 هزار دلار است که می‌توان میزان ارزبری را کاهش داد.

وی گفت اگر مجموعه‌های قطعه سازی که فناوری پایین دارند با یکدیگر تجمیع شوند با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانند قیمت تمام شده کمتری داشته باشند.

منطقی افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی می‌کنیم با تعریف طرح‌های مختلف و باز مهندسی برخی خودروها، ضمن حفظ کیفیت آن‌ها از محصولات داخلی مانند فولاد، تولید داخل استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در خصوص قطعات پیشرفته نیز به سمت استفاده از فناوری‌های داخل و تولید داخلی حرکت خواهیم کرد.

احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان نیز در این جلسه با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: این قیمت‌گذاری باعث شد ایران خودرو در شش ماهه امسال 9 هزار و 500 میلیارد تومان زیان داشته باشد.

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز از قیمت‌گذاری دستوری انتقاد کرد و گفت: سال گذشته صد هزار میلیارد تومان با به روز نشدن قیمت‌ها رانت تقسیم کردیم و افرادی بودند که خودرو را 100 میلیون تومان می‌خریدند و 300 میلیون تومان می‌فروختند در حالی که اگر قیمت 40 درصد بالاتر بود خودروسازان می‌توانستند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

چرا خودرو در حین رانندگی خاموش میگردد

در مقاله ذیل دلایل اصلی خاموش شدن اتومبیل در حین رانندگی را بررسی مینمائیم.


در این مقاله که به نقل از باشگاه خبرنگارن صورت گرفته است یکی از اصلی‌ترین دلایل خاموش شدن خودرو در حین رانندگی تمام شدن سوخت است. خالی شدن باک بنزین ممکن است برای هر کسی پیش بیاید اما اگر این اتفاق به طور مداوم برای شما رخ می‌دهد، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید و سوخت‌سنج خودروتان را مورد بررسی قرار دهید.

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو در حین رانندگی اشکال در پمپ بنزین است. اگر جسمی در پمپ بنزین یا فیلتر گیر کرده باشد، ماشین در هنگام رانندگی خاموش می‌شود.

اختلال در آلترناتور و دینام خودرو: هنگامی که مشکلی در ارتباط بین آلترناتور و دینام خودرو به وجود بیاید، برق‌رسانی به‌درستی صورت نمی‌گیرد و سبب خاموش شدن موتور خودرو می‌شود.

اختلال در سوئیچ اشتعال: هنگامی که سوئیج اشتعال خودرو ضعیف می‌شود، انرژی و قدرت کافی برای جرقه زنی در موتور خودرو را ندارد این کاهش قدرت باعث می‌شود موتور خودرو هنگام رانندگی خاموش شود.

سنسورهای خراب: اتومبیل‌های مدرن دارای رایانه هستند و سنسورهای خراب و معیوب آن می‌توانند اطلاعات نادرست را منتقل کنند.

علت خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا

خطا در خطوط انتقال قدرت: این مشکل برای وسایل نقلیه با سیستم انتقال خودکار پیش می آید و از جمله دلایل خاموش شدن موتور خودرو است.

در خودروهایی با گیربکس معمولی، انتقال قدرت توسط کلاچ و دنده صورت می‌گیرد. گیربکس اتوماتیک برای انجام این کار به مبدل گشتاور مجهز است. اگر مبدل گشتاور ضعیف، شکسته و یا ترک خورده باشد، موتور در حالت درجا خاموش می‌شود.

فیلتر سوخت‌گرفته: از دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا،فیلتر سوخت گرفته و مسدود است.برای رفع این مشکل می توانید با هزینه اندک، فیلتر خودرو را تعویض کنید.

اختلال در پمپ سوخت و انژکتور سوخت: پمپ سوخت شکسته نمی‌تواند به درستی سوخت را از مخزن روغن به موتور منتقل کند و باعث می‌شود فشار سوخت کاهش یابد.انژکتورهای سوخت کثیف، باعث پاشش نامنظم سوخت و خاموش شدن خودرو می شود.

سنسور جریان هوای معیوب: سنسور، جریان هوایی را که وارد موتور می‌شود از نظر کیفیت و کمیت تعیین می کند و براساس اطلاعات دریافت شده، واحد کنترل موتور (ECU) نسبت به میزان ارسال روغن به موتور دستورات لازم را صادر می‌کند. سنسور جریان هوا در صورت داشتن نقص یا کثیف بودن، اطلاعات نادرستی را به کامپیوتر خودرو منتقل می‌کند که باعث خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا می‌شود.

اختلال در سیستم سیم‌کشی خودرو: اگر سیم‌های موجود در سیستم سیم کشی خودرو فرسوده یا شل شده باشند، خودرو به دلیل اتصال ناپایدار به مدار احتراق، ولتاژ از دست می‌دهد، در نتیجه موتور خودرو خاموش می شود.

اولویت اصلی راننده در زمان خاموش شدن خودرو حفظ ایمنی خود و سایر سرنشینان است.

اگر ماشین شما هنگام رانندگی خاموش شد، باید این کارها را انجام دهید:
ماشین را به کنار جاده منتقل کنید.

اگر نمی‌توانید بلافاصله ماشین را روشن کنید، برای هشدار به خودروهای در حال حرکت فلشرهای اضطراری ماشین  خود را روشن کنید.

خودرو را به تعمیرگاه منتقل کنید.

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث خاموشی اتومبیل هنگام رانندگی شود، مهم این است که همیشه از سلامت اتومبیل خود آگاه باشید برای این منظور به صورت دوره ای به تعمیرگاه مراجعه کنید تا در هنگام رانندگی دچار مشکل نشوید.

 

اخبار و تازه ها