پیش بینی تاثیر آزاد سازی قیمت خودرو بر بازار

دبیر انجمن خودروسازان: قرار است قیمت برخی از خودروها آزاد شود اما همچنان از بازار کمتر خواهد بود.

 به گزارش پایگاه خبری به نقل از گسترش نیوز، این روزها بازار خودرو به نوعی در شرایط رکود به سر می‌برد. با وجود این که قیمت خودروها به واسطه افت نرخ دلار کاهش یافته اما مردم همچنان دست نگه داشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ ها هستند. از طرفی در بحث تولیدخودروسازان  همچنان در حال زیان دیدن هستند، چرا که قیمت مواد اولیه آزاد اما قیمت نهایی خودرو دستوری است. ترکیب این 2 مورد باعث شده شرایط پیچیده در روند بازار و تولید خودرو ایجاد شود.

مسئولان و کارشناسان صنعت خودرو برای خروج خودرو سازان از زیان پیشنهادات مختلفی ارائه کردند. یکی از آنها آزادسازی قیمت خودرو بود. حال به نظر می‌رسد که تا حدودی این کار ممکن است عملی شود. اخیرا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیشنهاد آزادسازی قیمت 10 خودرو را داده است. این خودروها شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207 پانوراما، چانگان، آریا، کی 132 هستند.

حال دقیقا آزادسازی قیمت خودرو چه معنایی می‌دهد؟ یعنی منتظر افزایش قیمت خودروها در بازار یا کارخانه باشیم؟ برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی با احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

نعمت بخش ابتدا در این خصوص اظهار کرد: با روش شورای رقابت و دستورالعمل نادرست، خودروسازان هزاران میلیارد تومان زیان کردند. ایران خودرو در 6 ماه نخست امسال 9 هزار میلیارد تومان زیان کرد اما خوشبختانه با ورود آقای رزم حسینی به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان با زیان کار کرد.

آزادسازی قیمت خودروهای پرتیراژ
وی ادامه داد: آنطور که مشخص است خودروهای پرتیراژ همچنان توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری خواهد شد چون عموم جامعه و اقشار متوسط به پایین از این محصولات استفاده می‌کنند. اما در خصوص خودروهایی که تیراژ پایین تری دارند قرار بر این شده که توسط خود شرکت‌ها قیمت‌گذاری انجام شود. البته این کار نیز بر اساس فرمول هیات تعیین و تصویب قیمت‌ها انجام می‌شود. تمام تولیدکنندگان کشور موظف هستند بر اساس این فرمول عمل کنند.

دبیر انجمن  خودروسازاندر رابطه با شرایط قیمت این 10 خودرو گفت: قاعدتا قیمت این 10 خودرو با بازار تفاوت خواهد داشت. هنوز گفته نشده که قیمت‌ها مشابه بازار است و به نظر می‌رسد که نرخ‌ها کمتر از بازار باشد. اما این آزادسازی قیمت‌ها به خودروساز کمک می‌کند زیان‌ها کمتر شود. البته باز هم خودروسازان به صورت کامل از زیان خارج نمی‌شوند.

بازار خودرو به کدام سمت می‌رود؟
وی در رابطه با اثر این قیمت‌گذاری بر شرایط بازار اظهار کرد: در خصوص اثر این تصمیم گیری بر وضعیت بازار خودرو می‌توان گفت که نرخ‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد. از طرفی بسیاری از مردم خودرو ثبت نام کردند تا سود کلانی ببرند و با توجه به اتفاقاتی که در یک ماه اخیر رخ داد نگران هستند سود خوبی نصیبشان نشود و عرضه در بازار زیاد شده است. خودروسازان نیز از طرف دیگر میزان تولیدات را بالا برده‌اند. این موارد باعث شد قیمت‌ها تا حدی کاهش پیدا کند. اما اگر قیمت کارخانه افزایش پیدا کند به نوعی می‌توان گفت یک حالت متعادل در بازار ایجاد می‌شود.

نعمت بخش در پایان اشاره کرد: با توجه به این که قیمت این خودروها افزایش پیدا می‌کند احتمالا دیگر تقاضای زیادی نیز برای ثبت نام و قرعه کشی نخواهد بود. بسیاری از خریداران خودروهای ثبت نامی اقدام به فروش کردند و بیشتر این افراد به خاطر کسب سود خودرو خریدند. سرمایه‌گذاران بیش از مردم عادی در ثبت نام موفق می‌شوند و خودرو به ‌دست مصرف کننده نمی‌رسد. لذا باید وقتی قیمت کارخانه به بازار نزدیک می‌شود شیرینی دلالی نیز از بین برود.


اخبار و تازه ها