تامین ۱۰۰ درصد نیاز کشور به باتری خودرو در داخل

عضو انجمن تولیدکنندگان باتری ایران گفت: در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده باتری در کشور ۱۰۰ درصد نیاز بازار افتر مارکت و شرکت‌های خودروسازی داخل را تامین می‌کنند.


به نقل از صداوسیما، مهدی آقایان در ارتباط با رسانه ملی افزود: باتری یک مقوله بسیار راهبردی و مهم در کشور است.

وی اضافه کرد: شاید مردم صنعت باتری را فقط حول محور باتری‌های خودرویی بدانند در حالی که اکثر صنایع کشور مثل صنعت مخابراتی، نیروگاهی، نفت و ... به نوعی وابسته به باتری هستند.

عضو انجمن تولیدکنندگان باتری ایران گفت: صنایع بسیاری در عمل بدون باتری امکان ادامه حیات و فعالیت ندارند.وی افزود: شبکه گسترده حمل و نقل سبک و سنگین و صنایع خودروسازی در کشور هم نیاز‌مند باتری هستند.

آقایان در ادامه ضمن اشاره به تردد بیش از 21 میلیون خودرو در ایران گفت: اگر طول عمر یک باتری بطور میانگین بین 2،5 تا 3 سال در نظر گرفته شود کشور سالانه به 9 تا 10 میلیون عدد باتری نیاز دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت بالفعل ایجاد شده در کشور افزون بر تولید 14 میلیون دستگاه باتری است.

عضو انجمن تولیدکنندگان باتری ایران با اشاره به اینکه نزدیک به 30 شرکت تولید کننده باتری در کشور فعال است، گفت: سالانه قابلیت صادرات حدود چهار میلیون دستگاه باتری در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون امکان تامین 100 درصد انواع باتری خودروی کشور در داخل وجود دارد، افزود: این در حالی که چند سال قبل افزون بر چهار میلیون دستگاه باتری از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد مملکت می‌شد.

آقایان یادآورشد: خوشبختانه با انقلاب کیفی که طی چند ساله اخیر در کشور رخ داد و همچنین افزایش ظرفیت چشمگیر تولید اکنون واردات رسمی باتری به کشور به صفر رسیده و قاچاق هم بسیار محدود شده است.

برنامه ریزی برای تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال آینده

معاون وزیر صمت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مجموعه خودروسازان کشور سال آینده بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو تولید خواهند کرد.


به نقل از صداوسیما، محسن صالحی نیا در جلسه‌ی کمیسیون حمایت تولید ملی با فعالان صنعت خودرو افزود: هدف‌گذاری شده تا از ابتدای دی تا تیر سال آینده به مدت 6 ماه جهش تولید 50 درصدی، در تولید خودرو داشته باشیم.

 سید جواد سلیمانی مدیرعامل شرکت سایپا نیز در این جلسه گفت: خودرو‌های داخلی به طور متوسط حدود دو هزار دلار ارزبری دارند که 600 دلار آن مواد اولیه است.

وی افزود: برای داخلی سازی قطعات خودرو تا کنون 82 طرح ساخت داخل را با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده ایم.

 منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت کاهش ارزبری تولیدات داخلی گفت: هم اکنون قیمت خودرو‌های تولید داخل بیش از 6 هزار دلار است که می‌توان میزان ارزبری را کاهش داد.

وی گفت اگر مجموعه‌های قطعه سازی که فناوری پایین دارند با یکدیگر تجمیع شوند با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانند قیمت تمام شده کمتری داشته باشند.

منطقی افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی می‌کنیم با تعریف طرح‌های مختلف و باز مهندسی برخی خودروها، ضمن حفظ کیفیت آن‌ها از محصولات داخلی مانند فولاد، تولید داخل استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در خصوص قطعات پیشرفته نیز به سمت استفاده از فناوری‌های داخل و تولید داخلی حرکت خواهیم کرد.

احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان نیز در این جلسه با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: این قیمت‌گذاری باعث شد ایران خودرو در شش ماهه امسال 9 هزار و 500 میلیارد تومان زیان داشته باشد.

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز از قیمت‌گذاری دستوری انتقاد کرد و گفت: سال گذشته صد هزار میلیارد تومان با به روز نشدن قیمت‌ها رانت تقسیم کردیم و افرادی بودند که خودرو را 100 میلیون تومان می‌خریدند و 300 میلیون تومان می‌فروختند در حالی که اگر قیمت 40 درصد بالاتر بود خودروسازان می‌توانستند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

چرا خودرو در حین رانندگی خاموش میگردد

در مقاله ذیل دلایل اصلی خاموش شدن اتومبیل در حین رانندگی را بررسی مینمائیم.


در این مقاله که به نقل از باشگاه خبرنگارن صورت گرفته است یکی از اصلی‌ترین دلایل خاموش شدن خودرو در حین رانندگی تمام شدن سوخت است. خالی شدن باک بنزین ممکن است برای هر کسی پیش بیاید اما اگر این اتفاق به طور مداوم برای شما رخ می‌دهد، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید و سوخت‌سنج خودروتان را مورد بررسی قرار دهید.

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو در حین رانندگی اشکال در پمپ بنزین است. اگر جسمی در پمپ بنزین یا فیلتر گیر کرده باشد، ماشین در هنگام رانندگی خاموش می‌شود.

اختلال در آلترناتور و دینام خودرو: هنگامی که مشکلی در ارتباط بین آلترناتور و دینام خودرو به وجود بیاید، برق‌رسانی به‌درستی صورت نمی‌گیرد و سبب خاموش شدن موتور خودرو می‌شود.

اختلال در سوئیچ اشتعال: هنگامی که سوئیج اشتعال خودرو ضعیف می‌شود، انرژی و قدرت کافی برای جرقه زنی در موتور خودرو را ندارد این کاهش قدرت باعث می‌شود موتور خودرو هنگام رانندگی خاموش شود.

سنسورهای خراب: اتومبیل‌های مدرن دارای رایانه هستند و سنسورهای خراب و معیوب آن می‌توانند اطلاعات نادرست را منتقل کنند.

علت خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا

خطا در خطوط انتقال قدرت: این مشکل برای وسایل نقلیه با سیستم انتقال خودکار پیش می آید و از جمله دلایل خاموش شدن موتور خودرو است.

در خودروهایی با گیربکس معمولی، انتقال قدرت توسط کلاچ و دنده صورت می‌گیرد. گیربکس اتوماتیک برای انجام این کار به مبدل گشتاور مجهز است. اگر مبدل گشتاور ضعیف، شکسته و یا ترک خورده باشد، موتور در حالت درجا خاموش می‌شود.

فیلتر سوخت‌گرفته: از دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا،فیلتر سوخت گرفته و مسدود است.برای رفع این مشکل می توانید با هزینه اندک، فیلتر خودرو را تعویض کنید.

اختلال در پمپ سوخت و انژکتور سوخت: پمپ سوخت شکسته نمی‌تواند به درستی سوخت را از مخزن روغن به موتور منتقل کند و باعث می‌شود فشار سوخت کاهش یابد.انژکتورهای سوخت کثیف، باعث پاشش نامنظم سوخت و خاموش شدن خودرو می شود.

سنسور جریان هوای معیوب: سنسور، جریان هوایی را که وارد موتور می‌شود از نظر کیفیت و کمیت تعیین می کند و براساس اطلاعات دریافت شده، واحد کنترل موتور (ECU) نسبت به میزان ارسال روغن به موتور دستورات لازم را صادر می‌کند. سنسور جریان هوا در صورت داشتن نقص یا کثیف بودن، اطلاعات نادرستی را به کامپیوتر خودرو منتقل می‌کند که باعث خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا می‌شود.

اختلال در سیستم سیم‌کشی خودرو: اگر سیم‌های موجود در سیستم سیم کشی خودرو فرسوده یا شل شده باشند، خودرو به دلیل اتصال ناپایدار به مدار احتراق، ولتاژ از دست می‌دهد، در نتیجه موتور خودرو خاموش می شود.

اولویت اصلی راننده در زمان خاموش شدن خودرو حفظ ایمنی خود و سایر سرنشینان است.

اگر ماشین شما هنگام رانندگی خاموش شد، باید این کارها را انجام دهید:
ماشین را به کنار جاده منتقل کنید.

اگر نمی‌توانید بلافاصله ماشین را روشن کنید، برای هشدار به خودروهای در حال حرکت فلشرهای اضطراری ماشین  خود را روشن کنید.

خودرو را به تعمیرگاه منتقل کنید.

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث خاموشی اتومبیل هنگام رانندگی شود، مهم این است که همیشه از سلامت اتومبیل خود آگاه باشید برای این منظور به صورت دوره ای به تعمیرگاه مراجعه کنید تا در هنگام رانندگی دچار مشکل نشوید.

 

خودروهای همکلاس از قیمت گذاری خارج می شوند

رئیس شورای رقابت از انجام بررسی ها برای خروج خودروهای رقیب و همکلاس از دستورالعمل قیمت گذاری این شورا خبر داد.

سیستم درب کیلس چیست و چگونه عمل میکند؟

سیستم درب کیلس یکی از تکنولوژیهای روز دنیا می باشد که توسط یک کلید یا کارت هوشمند به راننده کمک میکند بدون نیاز به فشردن دکمه کنترل از راه دور دربهای ماشین را قفل و یا باز می نماید.


به نقل از تسنیم، یکی از تکنولوژی هایی که طی دو دهه اخیر در خودروها  از آن ها استفاده می‌شود و بسیار نیز فراگیر شده است سیستم درب کیلس(سیستم بدون سوئیچ) است. ابتدا سیستم  درب کیلس توسط شرکت مرسدس بنز در اواسط دهه 90 میلادی معرفی شد. زمانی که سیستم درب کیلس وارد بازار شد تنها خودروهای لوکس و گران قیمت از این آپشن بهره مند شدند. با گذشت زمان از این آپشن بر روی خودروهای معمولی و ساده نیز استفاده شد که شما می توانید آنها را مشاهده کنید.

کیلس یا کی لس از واژه keyless اقتباس گردیده که key به مفهوم کلید و less پسوند نفی می‌باشد ، یعنی سیستم فاقد کلید، در واقع این سیستم هوشمندی میباشد، که شناسایی ریموت خودرو از طریق امواج وایرلس صورت میگیرد، مانند سیستمهای قدیم نیاز به وارد کردن سوئیچ داخل سوئیچ استارت نمی‌باشد.

این سیستم برای بار اول توسط کمپانی معتبر زیمنس در سال 1995 میلادی تولید و بر روی خودروی بنز کلاس s نصب و مورد استفاده گرفت.

با قرار دادن ریموت کیلس داخل جیب و نزدیک شدن به خودرو سیستم به صورت اتوماتیک ریموت را شناسایی کرده و با کشیدن دستگیره قفل مرکزی عمل و درب ها باز می‌شوند ، پس از وارد شدن به داخل خودرو و با فشار دادن پدال ترمز و دکمه استارت خودرو روشن می‌شود.

در سیستم درب کیلس، راننده برای باز نمودن و همچنین قفل کردن درب های خودرو نیاز به فشردن دکمه کنترل از راه دور ندارد. این سیستم پیشرفته به کمک یک کلید یا کارت هوشمند عمل می‌کند. بدین صورت که کلید(سوئیچ) باید در دست، کیف دستی و جیب راننده باشد، با نزدیک شدن راننده به خودرو(حدود یک متری) این کلید توسط گیرنده های حساس خودرو شناسایی می‌شود و درب خودرو باز میشود. البته توجه داشته باشید که راننده باید کلید(سوئیچ) را به همراه خود داشته باشد چرا که شناسایی کلید توسط گیرنده های خودرو ضروری است. زمانی که راننده دستگیره درب خودرو را میگیرد و یا زمانی که دکمه صندوق عقب خودرو را فشار می‌دهد قفل ها به صورت کاملا اتوماتیک باز می‌شوند. توجه داشته باشید زمانی که راننده خودرو خود را پارک کرده و می‌خواهد خودرو خود را ترک کند، نیازی نیست که دکمه قفل روی ریموت را فشار دهد چرا که با لمس درب خودرو، و یا فقط با دور شدن از خودرو، درب های خودرو به طور اتوماتیک قفل می‌شود.

جهت بالابردن امنیت این سیستم، با قرار گرفتن سوئیچ خودرو در محدودۀ نزدیک به خودرو و فشرده شدن کلید تعبیه شده روی دستگیره درب های جلو، کد ذخیره شده داخل سوییچ با کد متناظر داخل گیرنده خودرو مقایسه شده و در صورت مطابقت، عملیات کدگشایی انجام گردیده و قفل درب های خودرو باز میگردد. تمام این فرایند در کسری از ثانیه اتفاق می‌‌افتد به صورتی که به محض فشردن کلید روی دستگیره درب ها، در صورت همراه داشتن سوئیچ خودرو قفل درب ها باز خواهد شد.

در هنگامی که باتری ریموت خودرو ضعیف میشود تا زمانی که باتری را تعویض کنید میتوانید سوئیچ مکانیکی داخل ریموت را خارج کنید، درپوش کنار دستگیره در را باز کنید و با استفاده از سوئیچ مکانیکی قفل درب خودرو را باز کنید.

چه مواردی را باید درانندگی با خودرو‌های دنده اتوماتیک بدانیم

به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، اگر هر روز مسافت طولانی را طی می‌کنید یا به رانندگی در جاده‌ عادت دارید، یک اتومبیل دنده ای می‌تواند گزینه بهتری باشد.

جعبه دنده اتوماتیک از سال‌ها قبل مورد علاقه رانندگان بوده است. با توجه به پیچیدگی‌های خاص جعبه دنده‌های اتوماتیک و هزینه‌های نگهداری آنها، رانندگی صحیح با خودروی اتوماتیک بسیار مهم است چرا که با رعایت آنها طول عمر خودرو و گیربکس افزایش و از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری می‌کند.

انواع جک خودرو را بهتر بشناسیم؟

 جک خودرو از جمله وسایل بسیار ضروری سفر است و کمتر کسی می‌‌تواند ادعا کند که نیازی به این وسیله در طی سفر یا رانندگی عادی روزانه ندارد.

آیا میدانید کدام شرکتها بیشترین رکورد تولید خودرو در بازار جهانی را دارند؟

به نقل از تسنیم ،تولید سالیانه 100 میلیون خودرو این صنعت را به یک صنعت چند ملیتی عظیم و چند میلیارد دلاری در سال تبدیل کرده است. کشور چین به تنهایی با تولید 48.9 اتومبیل در دقیقه از47.7 تولید اتومبیل در دقیقه که مجموع سهم سه کشور ایالات متحده آمریک، آلمان و مکزیک می باشد پیشی گرفته است.

آیا واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟

 تعیین اعداد و ارقامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای حقوق ورودی خودروی صفر کیلومتر، اخذ عوارض شماره‌گذاری و درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری روی کشتی، از نظر کارشناسان به معنای چراغ سبزی برای آزادسازی واردات خودرو از سوی کارشناسان و فعالان بازار تعبیر می‌شود.


  به نقل از ایرنا، «حسینعلی امیری»  نماینده پارلمانی رییس‌جمهوری چهارشنبه گذشته (12 آذرماه) لایحه بودجه سال 1400 را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

یکی از نکات جالب توجه در جداول آماری لایحه بودجه در مقایسه با بودجه سال 99، تعیین 20 هزار و 400 میلیارد ریال (دو هزار و 40 میلیارد تومان) به عنوان مالیات بر واردات در بخش حقوق ورودی خودرو صفر کیلومتر بود، درحالی‌که در چند سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، این رقم صفر بود.

همچنین در لایحه بودجه 1400 درآمد موضوع اخذ عوارض شماره‌گذاری بر خودروهای وارداتی که نخستین بار شماره‌گذاری می‌شوند، متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آنها یک‌هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

برپایه جداول لایحه بودجه سال 1400، مبلغ 10 میلیارد تومان نیز به عنوان درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری به میزان پنج درصد قیمت روی کشتی لحاظ شده است.

همه این موارد به راضی شدن دولت به واردات خودروهای خارجی با گذشت حدود سه سال تعبیر می‌شود و زمزمه‌های این موضوع که از حدود 20 روز پیش در بازار شنیده می‌شد، به افت شدید و میلیاردی قیمت خودروهای خارجی در بازار و فضای مجازی انجامید.

در این پیوند، «مهدی دادفر» ‌دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: لحاظ کردن ردیفی در لایحه بودجه، حکایت از موافقت ضمنی دولت و وزارت صنعت با واردات احتمالی خودرو است، هرچند باید به انتظار نشست و دید آیا مجلس با این موضوع موافقت خواهد کرد یا خیر؟

وی بیان‌داشت: با در نظر گرفتن متوسط قیمت 25 هزار دلاری هر خودروی وارداتی، رقم دیده شده در بودجه به عنوان حقوق ورودی خودرو، به معنای ورود دست‌کم سه هزار دستگاه خودرو خواهد بود.

دادفر افزود: ‌این تعداد هر چند بسیار اندک، اما گام خوبی در ابتدای کار و قدم مناسبی برای کاهش قیمت‌ها در آشفته بازار کنونی خودروهای خارجی خواهد بود.

وی ادامه‌داد:‌ به نظر می‌رسد نارضایتی اجتماعی، عدم ایفای تعهدات خودروسازان و افزایش قیمت خودرو و ناتوانی خانواده‌ها از خرید خودرو، سبب شد تا دولت راضی به انجام واردات برای تعادل‌بخشی به بازار شود.

این مقام صنفی یادآور شد: از حدود 680 فعال حوزه تجارت خودرو با بیش از 15 هزار نفر پرسنل تا پیش از ممنوعیت واردات، امروز به تنها 12 فعال و حداکثر یک‌هزار و 200 نفر کارمند رسیده‌ایم و ترمیم این آمار و مشاغل از دست رفته بسیار دشوار خواهد بود.

وی گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت، حتی اگر امروز واردات خودرو آزاد شود، مهرماه سال آینده نخستین خودرو وارد کشور خواهد شد، چرا که با وجود استانداردهای 85 گانه، واردکنندگان دست‌کم 6 ماه معطل اخذ تاییدیه‌های لازم خواهند شد.

دادفر، در عین حال به انتقاد از کمیته خودرویی وزارت صنعت پرداخت که چرا در سال‌های گذشته بیشتر به محلی برای حل مشکلات دو خودروساز بزرگ داخلی تبدیل شده و واردکنندگان را حتی به جلسات خود راه نمی‌دادند، در حالی که علاوه بر داخلی‌ها، واردکنندگان خودرو، واردکنندگان قطعات خودرو، نماینده تشکل‌های خودرویی، اساتید دانشگاه و منتقدان هم باید در چنین جلساتی حضور می‌یافتند تا خروجی آن برای جامعه، علمی و مفید باشد.

ارزبری، عامل ممنوعیت واردات

وی اظهار داشت:‌ در سال‌های اخیر از ارزبری خودروها به عنوان عامل اصلی ممنوعیت واردات آنها یاد می‌شد، اما این انجمن به ارائه 9 پیشنهاد که یکی از آنها واردات با استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور با تایید سفارتخانه‌ها بود، پرداخت؛ اما هیچ توجهی به این پیشنهادات نشد.

ارزبری 2 میلیارد دلاری در اوج واردات

‌دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور یادآور شد: از سال 72 تاکنون در مجموع کمتر از 700 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و در سال 94 که اوج واردات خودرو را شاهد بودیم 90 هزار دستگاه خودرو به ارزش حدود دو میلیارد دلار وارد شد که کمی بیشتر از سه درصد ارزش واردات همه کالاها بود.

وی تاکید کرد: منکر حمایت از تولید داخلی نیستیم، اما باید همه اقشار جامعه و تامین نیاز آنان را نیز در نظر داشت.

دادفر ادامه‌داد: نباید با برقراری دیوار تعرفه، استانداردهای سختگیرانه و غیره، به نحوی واردات را مدیریت کرد که خودرو ارزان به دست مردم نرسد، بلکه باید به گونه‌ای طراحی شود تا افرادی که بیشترین بهره را می‌برند، مالیات بیشتری نیز بپردازند.

وی اضافه‌کرد: ‌تا کی مردم ما باید شاهد باشند که خودروسازان داخلی به نام حمایت از تولید و اشتغال، خودروهای خود را بدون تغییر و بدون ارتقای کیفی به دست مردم برسانند.

به گفته این مقام صنفی، ورود خودروهای خارجی 100 درصد به تعادل هرچه بیشتر بازار کمک خواهد کرد و همین روزها که زمزمه از سرگیری واردات خودرو هرچند به تعداد محدود شنیده شده، خودروها افت قیمت‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش ایرنا،  بازار خودروهای وارداتی از حدود سه سال قبل با تغییرات پی در پی سیاست‌ها روبه‌رو بود؛ بسته شدن 6 ماهه سامانه ثبت‌سفارش در سال 96، افزایش تعرفه‌های گمرکی آن، تغییر و در نهایت یکسان‌سازی قیمت ارز سبب شده تا این بازار با جهش قیمت‌ها رو به رو شود.

30 خردادماه 96 وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای جدیدترین مصوبه «اقتصاد مقاومتی» را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد؛ برپایه این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات 1339ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از یک‌هزار و 400 قلم کالا از جمله خودرو بود، ممنوع شد.

نکاتی که باید در مدت زمان طولانی پارک ماشین بدانیم.

با وجود محدودیت‌های ترددی به علت کرونا ویروس حجم بسیاری از ترافیک‌های بین شهری کم شده است و اغلب ما برای اینکه در ترافیک‌های شهری رانندگی نکنیم ترجیح می‌دهیم از تاکسی‌ یا موارد مشابه آن استفاده کنیم.

اخبار و تازه ها